Tomatin Brand Ambassador Program – Wouter van Tol 30 Maart 2024
#to what matters
Een paar weken geleden ben ik benaderd door Scott Adamson, Global Brand Ambassador van Tomatin. Hij vroeg me of ik mee wilde doen aan het Tomatin Distillery Ambassador programma. Via dit programma verzamelt Tomatin mensen met whisky-kennis van over de hele wereld die hun verhaal kunnen uitdragen. En wat is nou een betere manier om ambassadeurs voor je merk te creëren dan door een groep whisky-enthousiastelingen uit te nodigen op de distilleerderij? Zo kun je ze op alle mogelijke manieren mee laten maken hoe de hoge kwaliteit van de Tomatin & Cù Bòcan whisky’s tot stand komt, en wat de whisky’s zo bijzonder maakt.
Scott haalde de groep op dinsdagochtend om 9:00 uur op bij ons hotel in Inverness. De groep waarmee ik onderweg was bestond uit acht mensen met verschillende achtergronden. Zo waren Duitsland, Zwitserland, China, het Verenigd Koninkrijk en natuurlijk Nederland allemaal vertegenwoordigd.

Tomatin Brand Ambassador Program – Dag 1
Na aankomst op de distilleerderij werden we meteen naar het vulstation gedirigeerd. Toen we daar naartoe liepen zagen we al dat er net een aantal vaten waren aangekomen. Dus wij hebben even geholpen met het vullen. Daarna zijn de vaten weggelegd zodat er later prachtige bottelingen mee kunnen worden gemaakt. Hierna heeft Scott een presentatie gegeven over de geschiedenis van de distilleerderij. Tomatin was in de jaren 70 de grootste malt-distilleerderij van de wereld! Zo kon er in 1974 12,5 miljoen liter pure alcohol per jaar worden geproduceerd in 23 werkende stills. Wow. Inmiddels heeft Tomatin nieuwe Japanse eigenaren en tegenwoordig wordt er gekozen voor een aanpak waarbij kwaliteit hoger in het vaandel is komen te staan dan kwantiteit. Vandaag de dag kun je nog 12 stills vinden op het terrein en ligt de focus van de productie op de eigen single malts. Het verhaal van Scott werd begeleid door een glas moutige & fruitige new make.
Na de lunch volgde een uitgebreide tour door de distilleerderij. Hierin werden alle stappen in het proces zeer gedetailleerd aan ons uitgelegd. Zo is ons precies verteld hoe de smaakeigenschappen van de spirit tot stand komen. Het bijzondere karakter van de new make wordt verkregen door gebruik te maken van bepaalde soorten gist, een relatief troebele wort (zoete mout smaak), de langste fermentatie tijd in Schotland met 168 uur (fruitige smaken), een langzame verhitting van de stills tijdens de distillatie en een cut points 65% voor Tomatin en 60% voor Cu Bocan. Dit alles zorgt voor de unieke Tomatin-spirit.
Hierop volgde een proeverij die werd gegeven door Barbara. Zij is één van de dames die werkzaam is in het visitors center van de distilleerderij. We kregen een mooie uitleg over verschillende vatrijpingen die worden toegepast bij Tomatin: virgin oak, bourbon, Pedro-Ximénez & Oloroso. En alle whisky’s werden ons voorgeschoteld op cask strength. Het was dus een ware explosie van smaken.
Nadat we hadden gegeten volgde ’s avonds een tweede proeverij. Hierbij kregen wij uitleg over de distilleerderijen en de eigenschappen van de Highlands onder begeleiding van prachtige muziek en verhalen over de geschiedenis van deze unieke regio.

Tomatin Brand Ambassador Program – Dag 2
De ochtend van de tweede dag stond in het teken van Cu Bocan Whisky. Dit is het licht rokerige merk van de Tomatin Distillery, en de stijl whisky die onder deze naam verschijnt lijkt sterk op de whisky die halverwege de 20e eeuw door Tomatin werd gemaakt. Licht peated whisky voor de whiskydrinker die graag de wereld van rokerige whisky’s wil ontdekken. De Creation serie van Cu Bocan is hierop wel een uitzondering. Deze serie moet u namelijk zien als de creatieve uitlaatklep van de whiskymakers. Ze experimenteren met verschillende en vaak ongebruikelijke vatrijpingen. Zo is voor de Creation #5 gebruik gemaakt van Colombiaans eikenhout uit de Andes. We hebben de verschillende soorten whisky waarmee de Creations worden gemaakt geroken & geproefd en mochten hierna onze eigen Cù Bòcan Signature samenstellen, heel gaaf! Vervolgens was er een proeverij met de hele range van Cù Bòcan (zie ons huidige aanbod hier). Daar hebben we ook de nieuwe #6 mogen proeven die is gerijpt op PX en Jamaicaanse rum-vaten. Zelfs de 15yo whisky met rijping op sherry vaten kwam nog voorbij.
In de middag zijn we de heuvels rond Tomatin ingetrokken. In de maand maart kan het weer rondom de distilleerderij nogal veranderlijk zijn. En dat was nu niet anders, in zeer korte tijd is er 25 centimeter sneeuw gevallen. Daarom hebben we van het uitzicht niet heel veel kunnen zien, maar het was wel een hele mooie ervaring tijdens deze weersomstandigheden op zo’n afgelegen plek te zijn. We zijn rondgereden in twee oude Land Rovers, en eigenlijk past deze ervaring wel heel goed bij de slogan ” Cù Bòcan – Forged in Winter ”

Tomatin Brand Ambassador Program – Dag 3
De derde dag van onze trip werd ons uitgelegd hoe Tomatin en Cù Bòcan hun Social Media kanalen inzetten om hun brand awareness te verhogen en het publiek te engageren met hun verhalen. Deze uitleg werd gegeven door Julia MacKillop. Zij is senior brand manager en dus verantwoordelijk voor het managen van deze kanalen voor beide merken. Toen wij deze kennis tot ons hadden genomen mochten we er zelf mee aan de slag. Onze eigen geschoten foto’s en filmpjes werden onze testcases en er zijn een aantal mooie dingen gemaakt. Hierna heeft Scott ons uitgelegd hoe je whisky ruikt en proeft, waar je op moet letten en hoe op basis van de geur en smaak de whisky’s worden samengesteld. We zijn direct doorgelopen naar het controle gedeelte waar bekeken wordt of de kwaliteit van de nieuwe batches wel voldoet aan de hoge normen die ze zichzelf hebben gesteld.

‘S middags heeft Jennifer ons het één en ander verteld over Tomatin en kregen we nog een proeverij met de range van Tomatin. De line-up bevatte naast de huidige bottelingen ook de Tomatin 12 YO Sherry cask die over een aantal weken uitgebracht wordt. Heel gaaf dat we hier een sneak preview van hebben gekregen.

Als afsluiter van deze schitterende dag zijn we met de groep nog even Warehouse 6 binnen gelopen. Hier worden de mooiste vaten bewaard dus dat beloofde alvast veel goeds! We vonden onder andere een 1976 Bourbon, een 1977 Sauternes, een 1990 Château Margeaux (door de magazijnmannen iets anders gespeld) en een 2005 Cù Bòcan. Deze vaten moesten natuurlijk allemaal even worden geproefd. Dat was zeker geen straf. We kregen hier ook onze certificaten, dus nu ben ik een officiële Tomatin Distillery Ambassador! Hoera! Hierna hebben we het programma afgesloten met een heerlijk diner, een aantal mooie whisky’s én een pintje bier.
Tomatin Brand Ambassador Program – Weer terug in Nederland
Lang verhaal kort, dit hele bezoek was een geweldige ervaring en het is super om op deze manier mijn kennis van (Tomatin) Whisky uit te hebben kunnen breiden. Het enige dat mij nu nog rest is op pad te gaan om op proeverijen en festivals zo veel mogelijk mensen kennis te laten maken met zowel Tomatin als Cù Bòcan. Ik hoop dat ik ze net zo enthousiast kan maken over deze whisky’s als dat ik er zelf van ben geworden tijdens deze trip.
Proost!
Wouter inschakelen voor een Tomatin proeverij?
Wilt u na het lezen van dit verhaal voor uw klanten een Tomatin proeverij organiseren? Dat kan! Na deze trip en deelname aan het Brand Ambassador Program is Wouter namelijk de officiële Tomatin Brand Ambassador voor Nederland. En wanneer u Wouter inschakelt voor een Tomatin proeverij krijgt u de eerste zes flessen van Bresser & Timmer. Boek nu uw masterclass door contact op te nemen met Wouter via +31 (0)6 54771535 of wouter@bressertimmer.nl.